Już jutro, w czwartek, 4 sierpnia, startuje 52. edycja malowniczego i emocjonującego Rali Vinho da Madeira. Na starcie tego klasyka nie zabraknie załogi Castrol TRW MOTOITEGRATOR – Macieja Oleksowicza i Andrzeja Obrębowskiego.
Polska załoga debiutuje w rajdzie Madery, więc zespół pojawił się na wyspie już w poniedziałek. Dodatkowy czas był potrzebny na testy, które pomogły ustawić Fiestę S2000.
Historia rozgrywanego na portugalskiej wyspie rajdu sięga 1959 r., kiedy to odbyła się jego pierwsza edycja. Od 1979 r. rajd Madery jest stale obecny w kalendarzu europejskiego czempionatu. Wśród zwycięzców tej eliminacji są takie nazwiska jak: Biason, Tovoinen, Vatanen, Snijers czy ubiegłoroczny triumfator – Freddy Loix. Nazwa eliminacji wzięła swoją nazwę od lokalnego specjału
– wzmacnianego wina portugalskiego, zwanego po prostu Madera.
– wzmacnianego wina portugalskiego, zwanego po prostu Madera.
Baza rajdu została ulokowana w Funchal, liczącej nieco ponad 100 tys. mieszkańców stolicy wyspy.
W tym roku na zawodników czeka w sumie 268,5 km asfaltowych odcinków specjalnych.
Rajd rozpoczyna czwartkowy odcinek na ulicach Funchal, gromadzący zazwyczaj ok. 30 tys. widzów.
W tym roku na zawodników czeka w sumie 268,5 km asfaltowych odcinków specjalnych.
Rajd rozpoczyna czwartkowy odcinek na ulicach Funchal, gromadzący zazwyczaj ok. 30 tys. widzów.
Piątkowe zmagania, to 10 odcinków, a w sobotę 8.
Kręte trasy odcinków specjalnych przecinające górski krajobraz wyspy są bardzo spektakularne, zarówno ze względu na widoki, jak i wrażenia sportowe, więc od lat przyciągają tłumy spragnionych emocji kibiców.
Maciej Oleksowicz:
– Odcinki specjalne są niezwykle ciekawe – techniczne, pełne trudnych nawrotów i zakrętów. Nawierzchnia przypomina tor wyścigowy – asfalt jest bardzo przyczepny i równy, więc samochód może być bardzo sztywny i ustawiony bardzo nisko.
– Madera jest jedną wielką górą, która wystaje z oceanu, dlatego oesy obfitują w niesamowite zjazdy i podjazdy. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech rajdu jest kapryśna, górska pogoda. W dolnych partiach odcinków może być ciemno i pochmurno, później możemy spotkać mgłę, a na górze słońce. Często zdarza się, że jeden zawodnik jedzie we mgle i mżawce, a kolejny ściga się już przy słonecznej pogodzie, więc na pewno czeka nas ruletka pogodowa i wyzwania związane z doborem opon.
Lista zgłoszeń liczy 48 załóg (10 zespołów spoza Portugalii), w tym ośmiu kierowców startujących w samochodach S2000. Wśród nich są też główni konkurenci załogi Oleksowicz/Obrębowski w mistrzostwach Europy – lider klasyfikacji ERC – Luca Rosetti oraz wicelider – Luca Betti.
Rajd Madery, kat: Rajd ME