Aż 123 załogi widnieją na liście startowej rozpoczynającego się jutro 41. Barum Czech Rally Zlín. Wśród nich są także zawodnicy zespołu Castrol TRW MOTOINTEGRATOR – Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski startujący Fordem Fiestą S2000. Tak liczna obsada jest spowodowana tym, że rajd jest równocześnie rundą Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Europy (ERC), rundą IRC oraz rundą Międzynarodowych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Czech.
We wtorek polska załoga zaliczyła udane testy na odcinku w miejscowości Vizovice. Środa i czwartek, poświęcone były na zapoznanie się z trasą odcinków specjalnych. Podczas zapoznania każdy z odcinków specjalnych załogi mogą pokonać dwukrotnie.
Maciej Oleksowicz:
– Jesteśmy już po testach przed Rajdem Barum. Nawierzchnia jest bardzo zróżnicowana, są partie szybkie, ale także wąskie i kręte. To, co nas zaskoczyło to temperatura przekraczająca 30 stopni. Nie spodziewaliśmy się tego w Czechach, zwłaszcza że w Turcji czy na Maderze nie spotkaliśmy takich upałów. Przetestowaliśmy różne ustawienia i udało nam się optymalnie zestroić samochód, więc jesteśmy gotowi do rajdu.
Popularna czeska „Barumka” rozgrywana jest od 1971 r. Od 28 sezonów jest eliminacją Mistrzostw Europy, a w 2007 r. włączono go do kalendarza Intercontinental Rally Challenge (IRC). Bazę rajdu zlokalizowano w znajdującym się we wschodnich Morawach mieście Zlín – niespełna 80-tysięcznej stolicy Kraju zlińskiego. Swoją nazwę rajd wziął od wieloletniego partnera i sponsora imprezy – czeskiego producenta opon – firmy Barum.
Maciej Oleksowicz:
– Wiele osób mówi, że nie przepada za Rajdem Barum, ze względu na nierówną nawierzchnię i dużą liczbę drzew przy trasie, ale ja go bardzo lubię i nie mogę się go doczekać, bo odcinki specjalne przypominają mi te, które znam z Polski. W tym roku trasa rajdu nieco różni się od zeszłorocznej. Odcinki są niby takie same, ale inaczej poprowadzone, więc nie możemy korzystać z zeszłorocznych notatek, musieliśmy je przygotować od nowa. Oczywiście pomaga nam zdobyte w zeszłym roku doświadczenie, dzięki któremu charakterystyka oesów na Morawach nie jest nam obca.
Na zawodników czeka 248,5 km odcinków specjalnych podzielonych na 15 prób. Pierwsza – superoes, wytyczony na ulicach Zlína, odbędzie się w piątek wieczorem. Ta przejeżdżana trzykrotnie próba zapowiada się bardzo widowiskowo, bowiem na jej trasie będzie się ścigać kilka załóg jednocześnie. Kolejne 8 oesów zostanie rozegranych w sobotę, a pozostałe 6 – w niedzielę. Są wśród nich takie klasyki jak Pindula (12,95 km) i Troják (28,69 km). Asfaltowe odcinki zlokalizowano na wschodnio morawskich szosach w promieniu 50 km od bazy rajdu.
Maciej Oleksowicz:
– Asfalt na oesach jest mocno zróżnicowany – raz jest śliski, raz bardzo przyczepny, ale niemal zawsze jest nierówny. Trudno tu szukać płaskich tras jak na Maderze czy we Włoszech. Samochód cały czas podbija, tnie się łuki, więc w wielu miejscach na drogę jest naniesiony piach. Trasa jest bardzo szybka, ale poszczególne próby różnią się od siebie. Mamy tu oesy z długimi prostymi, ale są również partie bardziej kręte. Na pewno będzie bardzo ciekawie, zwłaszcza, że w Rajdzie Barum pogoda zawsze jest zagadką. Nierzadko zdarzało się, że deszcz zaskakiwał kierowców na niektórych odcinkach.
Na oesach pojawi się aż 29 załóg w samochodach klasy S2000, ale obsada rajdu jest mocna nie tylko w liczbach. Wystarczy wspomnieć, że na liście startowej widnieją między innymi takie nazwiska, jak: Bouffier, Hänninen, Kopecký, Wilks, Gardemeister czy też ubiegłoroczny zwycięzca – Freddy Loix.
Maciej Oleksowicz:
– Obecnie zajmujemy trzecie miejsce w klasyfikacji ERC. Oczywiście liczymy na awans, ale przede wszystkim zależy nam na obronie naszej pozycji. Antonin Tlustak jedzie u siebie, więc na pewno będzie tu bardzo szybki. Startuje też Luca Betti i Michał Sołowow. W sumie zawodników zgłoszonych do ERC będzie dziesięciu, więc konkurencja jest mocna.
Start do pierwszego odcinka specjalnego (SSS Zlín) odbędzie się w piątek o 21:12. Kibice, którzy nie zdecydowali się na wyjazd do Czech będą mogli śledzić wyniki rywalizacji na antenie stacji Eurosport. Podsumowanie pierwszego dnia rajdu będzie można obejrzeć w sobotę (27.08) o godzinie 23:00. Relacja z drugiego dnia rywalizacji będzie wyemitowana w niedzielę (28.08) o tej samej porze.
Przed rajdem Maciej Oleksowicz zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji ERC.
Klasyfikacja ERC przed Barum Czech Rally Zlín – siódmą eliminacją tegorocznych mistrzostw Europy:
1. Luca Rossetti (ITA) 185
2. Luca Betti (ITA) 137
3. Maciej Oleksowicz (POL) 85
4. Antonin Tlustak (CZE) 74
5. Szymon Ruta (POL) 57
6. Dimitar Iliev (BGR) 46
7. Michał Sołowow (POL) 39
8. Renato Travaglia (ITA) 35
Rajd Barum Czechy, kat: Rajd ME