Już w ten weekend rywalizacja w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski przenosi się z asfaltu na szuter i z Polski na Litwę. Tam, w okolicach Kowna, zostanie rozegrana V runda krajowego czempionatu – 40. Rajd Kauno Ruduo, na starcie której nie zabraknie także Maćka Oleksowicza i Michała Kuśnierza – załogi zespołu Inter Cars Castrol TRW.
Na niezwykle malownicze i szybkie litewskie oesy Maciek z Michałem wyjadą oczywiście tym samochodem, którym rywalizują w całym cyklu RSMP, czyli Fordem Fiestą S2000 w barwach Inter Cars, Castrol i TRW. Dla Maćka nie będzie to pierwsza wizyta na litewskich szutrach. W ubiegłym sezonie Oleksowicz wziął udział w Rajdzie Wilna (za kierownicą Subaru Impreza STi) i w Rajdzie 300 Jezior (w Fordzie Fiesta S2000).
Nazwa Kauno Ruduo w języku litewskim oznacza po prostu kowieńską jesień, bowiem zazwyczaj ta impreza odbywała się we wrześniu, kończąc tym samym rajdowy sezon u naszych północnych sąsiadów. W tym roku rajd przesunięto na sierpień ze względu na wcześniejszą zmianę terminu 70. Rajdu Polski. Kowieńska Jesień to jeden z najstarszych litewskich rajdów – jest organizowany nieprzerwanie od 1974 r. Z kolei w 1981 r., jako pierwsza runda w kraju, Rajd Kauno Ruduo zyskał status imprezy międzynarodowej. Załogom rywalizującym w mistrzostwach Litwy i Polski będą towarzyszyć także rajdowi weterani, którzy w samochodach historycznych pokonają około 90-kilometrową trasę.
Maciek Oleksowicz:
- Na środę zaplanowaliśmy całodniowe testy. Niestety nie udało nam się zorganizować testów na Litwie, więc będziemy jeździć na Mazurach, aczkolwiek będziemy mieli do dyspozycji twardą drogę w okolicach Mikołajek, podobną do tych, jakich spodziewamy się na Litwie. Nasi mechanicy mieli bardzo pracowity tydzień, bo sporo czasu potrzebowaliśmy, by przebudować Fiestę do specyfikacji szutrowej i wszystko przygotować jak należy. Cieszę się, że w końcu pojeździmy na szutrze. Bardzo to lubimy i nie mogliśmy się tego doczekać, zwłaszcza że trochę już wiem na temat litewskich szutrów. W Kauno Ruduo co prawda nie startowałem, ale w zeszłym roku zaliczyłem dwa rajdy na Litwie, w tym Rajd Wilna, który częściowo przebiegał po podobnych odcinkach. Nasze miejsce na liście startowej jest dość odległe, ale jeśli trasy okażą się tak twarde, jak te które pamiętam, to może się to okazać sporą zaletą, bo będziemy jechać już po odkurzonej drodze. Kłopot możemy mieć, jeśli będzie padać, bo wtedy pewnie będą na nas czekały koleiny i dziury. Trochę się obawiamy tego, że jeśli będzie dużo prostych odcinków, to samochody grupy N i R4 będą nam odjeżdżać, ze względu na wyższą prędkość maksymalną. Na to już jednak kompletnie nie mamy wpływu, więc będziemy się koncentrować na tym, żeby po prostu pojechać jak najlepszy rajd, skupiając się na tym, co zależy od nas, czyli na przykład na punktach hamowania i torze jazdy. Mam szczerą nadzieję, że to zaowocuje naprawdę dobrym wynikiem. W zeszłym sezonie jeździliśmy głównie po luźnej nawierzchni, więc zyskaliśmy sporo doświadczenia w kwestii ustawiania Fiesty, dlatego liczę, że już od początku testów będziemy mieli dobry setup. Owszem, chcemy sprawdzić parę rzeczy, ale tak naprawdę głównie chodzi o trening na szutrze i przypomnienie sobie w praktyce istotnych kwestii związanych z techniką jazdy. Chcę być dobrze przygotowany do tego rajdu, więc wcześniej także ćwiczyłem jazdę na szutrze za kierownicą treningowego Subaru.
Bazę rajdu zlokalizowano w centrum Kowna, nad Niemnem, przy hali sportowej Žalgiris Arena. Na czwartek i piątek organizatorzy zaplanowali zapoznanie z trasą odcinków specjalnych. Odcinek testowy rozpocznie się w piątek o 16:00 czasu polskiego i potrwa do 19. Zawodnicy rywalizujący w RSMP przejadą trasę liczącą
Przed Rajdem Kauno Ruduo Oleksowicz i Kuśnierz z 74 punktami zajmują piąte miejsce w klasyfikacji RSMP.