Lato to dobry okres dla kierowców rywalizujących w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Po tak przez nich lubianym Rajdzie Nowej Zelandii czeka ich, nie mniej legendarny, szutrowy Rajd Finlandii. W tym klasyku, zwanym dawniej Rajdem 1000 Jezior, Fordem Fiesta S2000 wystartuje także Maciek Oleksowicz i Andrzej Obrębowski – załoga zespołu Castrol TRW MOTOINTEGRATOR. Start rajdu już w czwartek, 2 sierpnia o 13:30.
Dla polskiej załogi będzie to czwarta runda rywalizacji o punkty w tegorocznym cyklu SWRC, czyli Mistrzostwach Świata samochodów S2000. W pierwszych trzech rajdach tego sezonu Oleksowicz i Obrębowski zebrali 41 punktów, co daje im obecnie czwartą pozycję w punktacji SWRC.
Początki Rajdu Finlandii sięgają roku 1951, kiedy to zorganizowano rajdową imprezę w nadmorskim kurorcie Hanko, w południowej Finlandii. Rywalizacja w Hanko miała być formą eliminacji wyłaniającej fińskich kierowców, którzy otrzymają prawo startu w Rajdzie Monte Carlo. Po pierwszej edycji forma i miejsce imprezy uległy zmianie. Z Hanko przeniesiono ją do Jyväskylä, gdzie odbywa się do dziś. Pierwsza edycja po zmianach nazywała się Jyväskylä Grand Prix, a trasa tego rajdu liczyła sobie aż 1666 km. Jyväskylä to miasto otoczone jeziorami stąd nazwa – Rajd 1000 Jezior, którą impreza przyjęła w 1954 r., a pięć lat później fiński rajd po raz pierwszy został rundą europejskiego czempionatu. O tym jak mocni są tu lokalni kierowcy świadczy fakt, że w 61-letniej historii rajdu tylko czterech kierowców spoza Skandynawii wygrało tą imprezę. Pierwszym z nich był Carlos Sainz. Skandynawowie, jak nikt inny, znają tutejsze równe, szerokie, bardzo szybkie, ale jednocześnie zdradliwe oesy – pełne szczytów, długich hop i podstępnych zakrętów.
Maciej Oleksowicz
– To nasza druga wyprawa do Finlandii, poprzednio startowaliśmy tu w 2006 r., w Subaru Impreza. Nasza Fiesta jest już po wszystkich naprawach – gotowa na jazdę po fińskich szutrach i długie loty po tych fantastycznych hopach. Oesy w tym rajdzie są raczej równe i bardzo szerokie, co wcale nie oznacza, że margines błędu jest większy. Prędkości są wysokie, a więc trzeba być bardzo precyzyjnym i skupić się na idealnym torze jazdy. Opis trasy będzie jak zawsze bardzo istotny. Bardzo się cieszę, na wyjazd do Finlandii, bo czuję że pomimo bardzo silnej lokalnej konkurencji mogę być szybki na tych odcinkach. Nawierzchnia jest trochę podobna to tej znanej z rajdu Polski, a ja czuję się w takich warunkach bardzo dobrze.
Na pierwsze trzy dni przyszłego tygodnia organizatorzy zaplanowali zapoznanie się z trasą odcinków specjalnych. Środa zakończy się odcinkiem testowym. Ściganie rozpocznie się w czwartkowe popołudnie. Pierwsza załoga z listy startowej wyruszy na trasę OS 1 (Koukunmaa – 13,68 km) o 17:23. Cała trasa rajdu to w sumie 18 oesów, których łączna długość to nieco ponad 300 km (303,52 km). W połączeniu z sekcjami drogowymi (1322,17 km) trasa rajdu ma 1625,69 km.
Na liście zgłoszeń do rajdu widnieje 114 załóg. Z konkurentów Oleksowicza w SWRC w Finlandii zabraknie jedynie Alistera McRae. Wszyscy pozostali stawią się na starcie.
Klasyfikacja SWRC przed Rajdem Finlandii:
1. Hayden Paddon (NZL) 62
2. Craig Breen (IRL) 43
2. Per-Gunnar Andersson (SWE) 43
4. Maciej Oleksowicz (POL) 41
5. Yazeed Al Rahji (SAU) 22
6. Pontus Tidemand (SWE) 15
6. Pedro Meireles (POR) 15
8. Alister McRae (SCO) 6
Więcej informacji: